Već hiljadama godina
sufizam nam nudi put na kojem se može
napredovati ka “uzvišenom cilju” samoostvarenja, dostignuću suštine našega
bića. Sufizam je put ljubavi, put znanja, put predanosti Uzvišenom Allahu.[1]
Uzima se da je sufizam koji mi danas poznajemo nastao oko 9. stoljeća, znači
nedugo nekon smrti poslanika Muhammeda s.a.w.s. i upravo zbog toga mnogi
smatraju da su optužbe da je sufizam novotarija neosnovane, jer da je tako,
neko od poznavatelja šerijata, koji su jako dobro poznavali praksu poslanika
Muhammeda s.a.w.s. bi se na samom početku protivli toj ideji. Međutim postoje i
oni koji smatraju da je sufizam postojao i mnogo ranije prije Islama, međutim,
nije postojala mogućnost za razvitak sufizma, jer je u to vrijeme vladalo jedno
rasulo, društvo se nije trudilo da zadovolji princip pravičnosti, žudilo je za
bogastvom, nisu imala zakone i u takvom okruženju sufizam se nije mogao razvijati
i ako je ideja postojala. Nakon primanja Objave i nakon uspotsavljanja
šerijata, javili su se potrebni uslovi za razvitak sufizma.Šta je od ovog
tačno, Bog najbolje zna.
Na svojim početcima, sufizam je bio poznat u
Transoksaniji i Khorasanu (prvo područje se nalazi u današnjem Tađikistanu, a
djelom se prostire i na teritoriju Turkemnistana i Uzbekistana, dok se drugo
područje nalazilo na teritoriji Perzije, većinom današnji Iran), i upravo iz
tih područja nam i dolaze prve sufije kao što su Al-Fozail ibn Iyaz i Ibrahim
ibn Adham, kao i njihovi sljedbenici. Oni se pojavljuju već u 8. st po julijanskom
kalendaru, a u ovom periodu, sufije pokušavaju da objedine sufizam, i da
predstave neke od običaja sufija. U ovaj period spada i jedan od najpoznatijih
predstavnika sufizma, Al-Gazali, on se također pojavljuje na samom početku
razvoja sufizma(11. stoljeće) ali ostavlja dubok i neizbrisiv trag na sufijsko
učenje. On je promijenio islamsku filozofiju, pa je tako raniji prihvaćeni neoplatonizam
približio helenističkoj filozofiji. Zadatak
koji su njegovi prethodnici pokušavali da obave, ali nisu uspijevali Al Gazali
je uspio, objedinio je Šerijat sa sufizmom. Prilagodio je u potpunosti sufizam,
islamski misticizam odnosno islamsku filozofiju šerijatskim pravilima i
zakonima, i to je uradio jako dobro, da je čak Toma Kavinski proučavao njegov
rada kada se bavio filozofijom kršćanstva.
U narednom periodu koji
traje od 13. do 16. stoljeća, dolazi do pravog procvata sufisma. Dolazi do
velikog procvata sufisma, a zahvaljujući instutu vakufa po cijelom svijetu se
grade prenoćišta za derviše, tekije itd. Sufizam u ovom periodu predstavlja
jako važan faktor za razvoj Islama, posebno u Africi i Aziji . U ovom periodu
dolazi do značajnog širenja sufizma u Indiji, u Inidiju sufizam dolazi preko
Afganistana. U Španiji također u ovom periodu dolazi do širenja sufizma, ali se
sufizam u Šaniji širi u dva pravca, prvi koji kreće od Ibn Massara a drugi koji
kreće od Al-Gazalija i njegovog učenja. Ibn Massarah je otvorio prvu sufijsku
školu u Španiji, u početku su ljudi u Šaniji bili vrlo skeptični prema sufizmu,
međutim nakon dolaska Gazalija i njegovog učenja u Španiju, biva izuzetno prihvaćen.
Ljudi počinju da čitaju Aristotela, Platona i samim tim se sve više interesuju
i za islamsku filozofiju. Jedan od najznačajnijih sufija u Španiji bio je Ibn`Arabi.
Danas je sufizam jako
popularan u afričkim zemljama, kao što su Maroko i Senegal, posebno je Maroko
poznat po sufismu. Soufizam se proširio i u južnoj Africi, međutim nikako ne
smijemo zaboraviti sufizam u Veropi, koji je zaslužan za veliki broj prelazaka
kršćana na Islam, nakon što se upoznaju sa sufizmom, shvate da moraju izučavati
i šerijat, te na taj način postaju pravovjerni muslimani.
[1] Uvodno poglavlje iz knjige: MUDROST SUFIJA, autori: James
Fadiman i šejh Ragib Džerrahi, prijevod sa engleskog i dodatak: Ahmed Ananda,
Izdavač: Klepsidra, Sarajevo, mart 2006. god
Great post and success for you..
ReplyDeleteKontraktor Pameran
Jasa Pembuatan Booth Pameran